Tango jako forma muzyczna, na której opiera się taniec tango, wywodzi się z Buenos Aires w Argentynie i Montevideo w Urugwaju, a realizowana jest jako pieśni lub piosenki.
Moje tanga to bardziej piosenki niż pieśni i tyleż nieco sentymentalne tanga, co i spokrewnione z nimi tanga - milongi.
Jak można wyczytać we wszechwiedzącej Wikipedii, w latach dwudziestych XX wieku tango zostało podniesione z pieśni popularnej do rangi sztuki muzycznej. Metrum tanga jest parzyste 2/4, a tempo zwykle powolne, o charakterze sentymentalno-nastrojowym. Tango milonga charakteryzuje się mniej melancholijnym charakterem i bardziej mocnym rytmem niż klasyczne tango.
Wśród polskich autorów słów do tanga wymienić należy Andrzeja Wasta - autora najbardziej znanego na świecie polskiego tanga "Tango milonga", do którego muzykę skomponował Jerzy Petersburski. Tanga pisali także: Marian Hemar, Julian Tuwim, Jerzy Jurandot, czy Bolesław Leśmian.
Niepotrzebna magia słów,
to dla gadających głów,
tu wystarczy spojrzeć w oczy
i z tym rytmem
tańczyć tango na dwa pa,
nie jest trudno, to się da
opanować, bo dwa wolne są,
dwa szybkie.
Wciągnąć brzuch, kolana - luz
plecy proste i w przód biust,
nie potrzeba wiele więcej
już tłumaczyć,
no i zacząć na dwa pa
tańczyć, gdy orkiestra gra,
no a dalej, to dopiero
się zobaczy.
Zatańczmy tango,
gdy spojrzenia nasze zbiegną się
opory padną,
rozpłyną we mgle,
Zatańczmy tango,
nie trzeba tu żadnych słów,
zatańczmy tango
spojrzeniem do mnie mów.
Namiętności w oczach żar,
szpilka, suknia, piękny szal
włosy spięte, albo całkiem
rozpuszczone,
wieczorowych perfum moc,
bo najlepiej, gdy jest noc,
no i światło jak należy -
rozproszone,
bo gdy zawiruje świat
dookoła ludzie znad
swych stolików będą gapić się
jak głupi
i to światło z różnych miejsc
zbiegnie się, gdzie miłość wrze
i na naszym tangu się już
tylko skupi.
Zatańczmy tango,
gdy spojrzenia nasze zbiegną się
opory padną,
rozpłyną we mgle,
Zatańczmy tango,
nie trzeba tu żadnych słów,
zatańczmy tango
spojrzeniem do mnie mów.
Niepotrzebna magia słów,
to dla gadających głów,
tu wystarczy spojrzeć w oczy
i z tym rytmem
tańczyć tango na dwa pa,
nie jest trudno, to się da
opanować, bo dwa wolne są,
dwa szybkie.
Wciągnąć brzuch, kolana - luz
plecy proste i w przód biust,
nie potrzeba wiele więcej
już tłumaczyć,
no i zacząć na dwa pa
tańczyć, gdy orkiestra gra,
no a dalej, to dopiero
się zobaczy.
Zatańczmy tango,
gdy spojrzenia nasze zbiegną się
opory padną,
rozpłyną we mgle,
Zatańczmy tango,
nie trzeba tu żadnych słów,
zatańczmy tango
spojrzeniem do mnie mów
Przypadkiem zwykle się pojawia,
ma w nosie wszystkie nasze plany,
próżno ktoś na nią się nastawia,
miłość gość nieoczekiwany,
przychodzi, gdy się nie spodziewasz,
wtedy, gdy na nią już nie czekasz,
gdy jesteś nieprzygotowany,
lecz gdy przychodzi, to nie zwlekaj.
Miłość - nie daj jej czekać kiedy przyjdzie,
miłość - nie wyszła wcześniej, teraz wyjdzie,
miłość - do tanga pochwyć ją i rusz,
miłość - o innej przestań myśleć już.
miłość - nie daj jej czekać kiedy przyjdzie,
miłość - nie wyszła wcześniej, teraz wyjdzie,
miłość - do tanga pochwyć ją i rusz,
miłość - o innej przestań myśleć już,
o innej przestań myśleć już.
Nie da się zaplanować wcale,
daremne płacze twe i żale,
próżne starania, by ją skusić,
ona jak nie chce przyjść, nie musi.
Przychodzi gdy się nie spodziewasz,
wtedy, gdy na nią już nie czekasz,
gdy jesteś nieprzygotowany,
lecz gdy przychodzi, to nie zwlekaj.
Miłość - nie daj jej czekać kiedy przyjdzie,
miłość - nie wyszła wcześniej, teraz wyjdzie,
miłość - do tanga pochwyć ją i rusz,
miłość - o innej przestań myśleć już.
miłość - nie daj jej czekać kiedy przyjdzie,
miłość - nie wyszła wcześniej, teraz wyjdzie,
miłość - do tanga pochwyć ją i rusz,
miłość - o innej przestań myśleć już,
o innej przestań myśleć już.
Ma globusa Antonia z Madery
cztery noce i dni całe cztery.
Mąż jej przed piątą nocą
przybył wreszcie z pomocą,
ból uśmierzył z użyciem siekiery.
Ma globusa Antonia z Madery
cztery noce i dni całe cztery.
Mąż jej przed piątą nocą
przybył wreszcie z pomocą,
ból uśmierzył z użyciem siekiery.
Mąż Antonii, Antonii z Madery
ma doprawdy niezwykłe maniery
widząc ból swej Antonii
najpierw łezkę uroni,
potem robi użytek z siekiery.
widząc ból swej Antonii
najpierw łezkę uroni,
potem robi użytek z siekiery.
ma doprawdy niezwykłe maniery.
Mąż Antonii, Antonii z Madery.
Choć trzeba dwojga do tanga,
choć trzeba do tanga dwojga,
to dziś jest taka balanga,
że tango gram dla pięciorga,
dwie panie oraz dwóch panów
i jeszcze pan albo pani,
ruszyli właśnie do tanów,
do czułych tanów na bani,
dwie panie oraz dwóch panów
i jeszcze pan albo pani,
ruszyli właśnie do tanów,
do czułych tanów na bani.
Tango na bani,
nogi się wszystkim plączą.
Tango na bani
nie kończy się, choć grać kończą.
Tango na bani,
nogi się wszystkim plączą.
Tango na bani
nie kończy się, choć grać kończą.
Paniom już pękły obcasy,
panom puściły już szelki,
przy tangu te wygibasy
to dzisiaj wysiłek wielki,
było po flaszce na głowę,
bo to firmowa balanga,
nie jakieś zwykłe składkowe,
więc trwa wciąż pląs w rytmie tanga.
Tango na bani,
nogi się wszystkim plączą.
Tango na bani
nie kończy się, choć grać kończą.
Tango na bani,
nogi się wszystkim plączą.
Tango na bani
nie kończy się, choć grać kończą.
Tango na bani,
trzeźwi co widzą, nie wierzą.
Tango na bani
pląsają ci co już leżą.
Tango na bani,
nikt nie pilnuje w nim kroku.
Tango na bani
wypij, a nie będziesz w szoku.
Guwernantkę, gdy poszła nad Biebrzę,
Dopadł hrabia…, o względy jej żebrze.
Wpierw się wzdryga dziewica
Potem płoni swe lica,
Po czym rzecze: - już nie żebrz i jebże.
Copyright © Mariusz Parlicki 2016 -2024
Designed by Mariusz Parlicki 2016 -2024